http://sportive.ir/payamsaze.ir.png

http://sportive.ir/upload%20up3.ir.gif

 

 

http://sportive.ir/468-90.jpg

اخبار و مقالات پژوهشی

 

با سلام خدمت دوستان ورزشكاران پژوهشگران عزيز سايت فيزيولوژي ورزش به همكاري در زمينه راهنمايي نوشتن مقالات علمي و پژوهشي مقالات isi و راهنماي پايان نامه در خدمت به شماست ايميل ارتباطي ما : info@sportive.ir با تشكر فيزيولوژي ورزشي ايران اسپورتيو sportive.ir

 

 

معرفی من

عضویت در گروه تلگرام تیم ورزشی فیزیولوژی ورزشی ایران

با سلام جهت عضویت روی عکس زیر کلیک کنید.


با تشکر مدیریت سایت

 



http://sportive.ir/468-901.png

صفحه اصلیفیزیولوژی ورزشیخطر کاهش آب بدن برای ورزشکاران

خطر کاهش آب بدن برای ورزشکاران

 

  1.مقدّمه:امروزه مصرف آب به هنگام مسابقه ها امری عادّی است.از دست دادن آب بدن در حقیقت به کم شدن آب و موادّ معدنی مهمّی مانند پتاسیم از خون" گفته می شود.اگر شما دچار چنین مشکلی شوید،اندام های حیاتی بدنتان از قبیل کلّیّه،مغز و قلب نمی توانند کار خود را به درستی انجام دهند؛چرا که این اندام ها نیاز مبرمی به میزان معیّنی از آب و املاح معدنی دارند.

2.آیا بدن برای جبران آب از دست رفته به ما کمکی می کند؟دمای بدن انسان با روش تعریق،همواره سعی در باقی ماندن در دمای 37 درجه ی سانتی گراد را دارد.نتیجه ی این عمل،کم شدن آب بدن خواهد بود و در صورتی که آب بدن بیش از حد کاهش یابد،می تواند مشکلات زیادی را دربرداشته باشد.

3.علایم از دست رفتن بیش از حدّ آب بدن:اگر شما تشنه اید و لب ها و دهان شما خشک شده اند،شاید به این مشکل دچار شده اید.نوع بسیار جدّی و خطرناک این پدیده زمانی است که رنگ لب ها متمایل به آبی شود؛نبض ضعیف و سرگیجه داشته باشید و به تندی نفس بکشید.

4.نحوه ی استفاده از نوشیدنی ها در روز مسابقه یا تمرین:شما باید نوشیدن مایعات را از صبح زود آغاز کنید.دو ساعت مانده به مسابقه،حدود 600 میلی لیتر و 15 دقیقه به شروع مسابقه،500 میلی لیتر مایع بنوشید.این نکته مهم است که پس از شروع مسابقه به آب دسترسی داشته باشید و در صورت امکان و نیاز-هر 15 دقیقه-حدود 100 تا 150 میلی لیتر آب بنوشید.پس از پایان بازی،به طور حتم سعی کنید تا سریع آب بنوشید تا از کمبود آب بدن پیشگیری نمایید.

5. چه نوع نوشیدنی بنوشیم؟در اصطلاح ورزشی به بهترین نوشیدنی ها،"ایزوتونیک" گویند.این نوع نوشیدنی شامل 6 تا 8 گرم هیدرات کربن است؛همچنین نوشیدنی ایزوتونیک دربردارنده ی املاح مورد نیاز بدن نیز می باشد.به طور تقریبی،انواع نوشابه ها مانند کولا،سیموناد و انرژی زاها-به طور معمول-بیش از 10 گرم هیدرات کربن در هر 100 میلی لیتر خود دارند. بنابراین نوع نوشیدنی ها،نیاز بدن به مایعات را متوقّف می کنند؛زیرا مراحل جذب آن ها بسیار طولانی است.

6.آیا چای و قهوه در انرژی زایی مؤثّرند؟چای و قهوه به میزان کم مشکلی ایجاد نمی کنند؛ولی به دلیل داشتن کافیین بیش از حد توصیه نمی شوند.

7.بهترین نوشیدنی ها در هنگام استراحت و زندگی روزمرّه ی یک ورزش کار:بهترین نوشیدنی ها در هر زمان،آب و انواع میوه ی تازه است.  

 

گرم کردن


         گرم كردن به عنوان يك فعاليت پيشگيري كننده از آسيب ها مورد استفاده قرار مي گيرد. مطالعات نشان داده اند كه افزايش نيرو و طول كشش عضلات قبل از آمادگي در عضلات غيرآماده موجب پارگي تارهاي عضلاني مي گردد. اين مسئله از انجام عمل گرم كردن قبل از ورزش حمايت مي كند زيرا فرايند كشش كامل عضله سبب افزايش طول و كاهش تنش عضله در يك بار معين مي شود. اعتقاد بر اين است كه گرم كردن صحيح از استرين ها و پارگي تارهاي عضلاني در نواحي اتصال تاندون ها جلوگيري كرده و يا آن ها را كاهش مي دهد.        حداقل 15 تا ۳۰ دقيقه گرم كردن تدريجي موجب مي شود كه درجه حرارت بدن بالا رفته و آمادگي فيزيولوژيكي لازم براي به كارگيري تعداد زيادي از مويرگ هاي عضلاني ايجاد شده و در نتيجه بدن براي انجام كار شديد به حالت آمادگي برسد. همچنين قندخون و آدرنالين لازم مهيا گردد. زمان لازم براي گرم كردن با توجه به افراد و افزايش سن متفاوت است. گرم كردن با توجه به نوع رقابت متفاوت است. به ورزشكاران توصيه مي شود كه عمل گرم كردن را با فعاليت هاي مشابه ورزشي كه در آن رقابت خواهند كرد، انجام دهند. 
        از نظر فيزيولوژيكي، يكي از دلايل مهم سرد كردن تسريع در كاهش سطح اسيدلاكتيك عضله و خون در هنگام بازگشت به حالت اوليه فعال نسبت به هنگام بازگشت به حالت اوليه غيرفعال است. همچنين بازگشت به حالت اوليه فعال پمپ هاي عضلاني را فعال نگه مي دارد به طوري كه از تجمع خون در اندام هاي انتهايي جلوگيري مي كند.

                           فهرست پيشنهادي برنامه آمادگي جسماني براي كاهش آسيب ها در رقابت هاي ورزشي
 
 مرحله
 زمان فعاليت
 نوع فعاليت
گرم كردن 
30-15دقيقه 
 دوي نرم و آهسته،كشش تدريجي، تمرينات عمومي سپس فعاليت هاي ويژه براي ورزش،افزايش تدريجي شدت تمرين تا اين كه بدن شروع به عرق كردن كند.
 فعاليت
 2-1 ساعت
نبايد بيشتر از 15 دقيقه بين گرم كردن و فعاليت،زمان سپري شود. 
سرد كردن
20-15دقيقه
1 تا 3 دقيقه دوي نرم و آهسته و سپس 3 تا 5 دقيقه راه رفتن در خاتمه كشش تدريجي گروه هاي عضلاني اصلي
 
نوشته شده توسط محمد علی کهن پور در 14:55 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

شنبه چهاردهم مرداد 1391

گرم کردن,حرکات کششی و سرد کردن بدن قبل و بعد از تمرین


گرم کردن,حرکات کششی و سرد کردن بدن قبل و بعد از تمرینبا وجود اینکه این حرکات باید به صورت پایه قبل و بعد ازهر جلسه تمرین انجام شود,اما اغلب ورزشکاران , حتی بدنسازان حرفه ای , از آن غفلت میکنند که دلیل اصلی آن عدم آگاهی از فواید انجام آن و مضرات انجام ندادن آن است.
● فواید گرم کردن بدن و سرد کردن قبل و بعد از تمرینات:
▪ جلوگیری از مصدومیت: یک مصدومیت جزیی میتواند تمرینات را برای یک ماه یا بیشتر به تاخیر بیاندازد. گرم کردن بدن بوسیله افزایش انعطاف پذیری و جریان خون احتمال کشیدگی عضله و درد مفاصل را کاهش میدهد.
▪ افزایش انعطاف پذیری: علاوه بر جلوگیری ا زمصدومیت در اجرای صحیح حرکت و افزایش کلی انعطاف بدنی نقش اساسی دارد.
▪ روان سازی مفاصل: باعث نرم شدن مفاصل میگردد.
▪ تمرکز و انجام صحیح حرکت: گرم کردن بدن دارای اثرات مثبت ذهنی و تمرکز فکری نیز هست. همینطور , با انجام یک ست از حرکت با حداقل وزنه, علاوه بر گرم کردن بدن, فرم صحیح انجام حرکت با تمرکز بیشتر بدست می آید.
▪ افزایش کارآیی عضلات : با پمپاز خون به عضلات , قدرت انقباض افزایش می آید.
● نحوه گرم کردن بدن قبل از تمرین:
▪ بالا بردن ضربان قلب, انجام یک حرکت هوازی با شدت کم و زمان کم جهت افزایش ضربان قلب و گردش خون. مثلا ۵-۱۰ دقیقه تردمیل یا دوچرخه, حرکت پروانه , بالا پایین پریدن ملایم, طناب زدن.... توجه شود که این حرکات فقط در حد گرم کردن بدن انجام شود نه تلف کردن انرزی.
▪ انجام حرکات کششی مربوط : سعی شود که حرکات کششی مربوط به همه گروههای عضلانی و مفاصل انجام شود. ولی با تمرکز بیشتر روی گروهی که تمرینات مربوط به آن را انجام میدهیم. گرم کردن ساعد و مچ دست را که تقریبا در تمام حرکات درگیرند فراموش نشود.
▪ انجام فعالیت اصلی مختصر از حرکاتی که در برنامه مورد استفاده قرار میگیرند با وزنه سبک مثلا ۴۰- ۳۰ در صد حداکثر, بهتر است از حرکت اصلی مربوط به گروه عضلات مورد نظر استفاده شود. مثلا حرکت پرس سینه هالتر با وزنه کم در یک ست ۱۵ تایی. یا حرکت بارفیکس برای شروع تمرینات زیربغل و پشت که در آن کشش هم وجود دارد.
● سرد کردن:
تاثیرات مثبت زیادی دارد که اصلی ترین آنها نقش ریکاوری و بازسازی است. انجام حرکات کششی پس از تمرین علاوه بر افزایش انعطاف پذیری , زمان لازم را برای بازگشت تدریجی گردش خون و قلب فراهم میکند. همچنین از تجمع اسید لاکتیک در عضلات و بروز کوفتگی عضلات جلوگیری میکند و دمای بدن به حالت عادی بازمیگردد.
همچنین انجام حرکات ملایم و با شدت کم و استفاده از تردمیل یا دوچرخه با زمان و شدت کم برای بازگشت بدن به حالت اولیه و گرفتن دوش با آب ولرم پس از تمرینات توصیه میگردد.

 

نوشته شده توسط دانشجوای تربیت جوان در 21:51 |  لینک ثابت   • 2 نظر

جمعه سیزدهم مرداد 1391

دلیل تمرینات هوازی ورزشکاران بی هوازی

به نظر شما دليل تمرينات هوازي ورزشكاران بي هوازي چيست؟
به عنوان مثال يك كاراته كا كه رشته ورزشي او ماهيتي بي هوازي و بيشتر فسفاژن دارد، چرا بخش اوليه برنامه تمريني خود را معطوف به تمرينات هوازي ميكند؟

مهمترين دليل تمرينات هوازي براي ورزشكاران بي هوازي تاثيري هست كه اين تمرينات بر ريكاوري دارند. البته منظور اصلي ريكاوري در يك رقابت واحد است نه از رقابتي به رقابت ديگر (البته در اون هم تاثير مهمي دارد). مثلا باعث ميشه شما اگر يك راند رو در مسابقه بوكس با قدرت به پايان رسوندي و كمي خسته شدي، در وقت استراحت كوتاهي كه بين راندها است خيلي سريع بدن ريكاوري كنه. لذا استقامت در قدرت و استقامت در توان هم به واسطه اون افزايش پيدا ميكنه.

در مورد دلايل فيزيولوژيك هم بحث هاي فراواني شده و هنوز پژوهش ها در اين زمينه ادامه داره چون شرايط تمريني آزمودني ها، جامعه آماري، پروتوكل هاي ورزشي (نوع رقابت ورزشي) متفاوت هست و احتمالا در شرايط مختلف هم نتايج متفاوتي مشاهده ميشه.

اما احتمالا مهمترين تاثير فيزيولوژيك تمرينات هوازي تاثيرات آنزيمي اون هست كه باعث افزايش سطوح آنزيم هاي درگير در بتااكسيداسيون چربي ها ميشه. اين فرايند باعث ميشه اسيدهاي چرب آزاد هم در كنار گليكوژن فراخوانده بشن و لذا گليكوژن كمتري تخليه بشه. البته رقابتي مثل كاراته كه بهش اشاره شد، عمده ترين دليل خستگي تخليه فسفات هاي پر انرژي هست. همچنين در اين رقابت ها اسيدلاكتيك توليد ميشه كه سپس به لاكتات و يون هيدروژن تجزيه ميشه. حالا اگر آمادگي هوازي بالا باشه، بدن لاكتات رو به كبد ميبره و از طريق چرخه كوري و فرايند گليكونئوژنز به گلوكز يا قند تبديل ميكنه. خب سوخت اصلي هم در اين رقابت ها فسفات هاي پرانرژي و گلوكز هست و خب اين فرايند باعث ميشه ريكاوري تسهيل بشه و خستگي به تاخير بيفته. همچنين بدنبال اين فعاليت ها تراكم مويرگي هم افزايش پيدا ميكنه كه جريان خون و اكسيژن رساني رو تسهيل ميكنه و لذا تمام فرايندهاي فوق رو تسهيل ميكنه.

به نظر من پايه هوازي براي تمام ورزش ها مثل يك چهارپايه ميمونه كه ورزشكار بايد بره روش بايسته تا قدش به اوج اجرا برسه. هدف هر تمريني رساندن ورزشكار به اوج اجرا در زمان مورد نياز است. همچنين وقتي ورزشكار به اوج اجرا رسيد، اگر پايه هوازي بالايي داشته باشه، مدت زمان بيشتري در اوج اجرا ميمونه و ديرتر افت ميكنه. كاري كه امير قلعه نوعي به خوبي در تيم استقلال انجام ميده و در زمان مورد نياز امتيازها رو درو ميكنه خودش رو به صدر ميرسونه.

 

محمدعلی کهن پور

نوشته شده توسط محمد علی کهن پور در 14:26 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

شنبه سی ام اردیبهشت 1391

حرفه ای شدن فیزیولوژی ورزش

حرفه ای شدن فیزیولوژی ورزش

مقدمه: اجازه دهید چند دقیقه ای به این موضوع فکر کنیم آیا بی شک می دانید که "فیزیولوژی ورزشی چیست" و "چه کسی یک فیزیولوژیست ورزشی است" قطعاً برای هر یک این سئوالات چندین جواب وجود دارد، بعضی معتقدند، آشنایی دارم؛ بقیه هم نمونه های خوبی برای بی اطلاعی و گمراهی هستند. چیزی که من می دانم این است که: هر کسی در انجمن امریکایی فیزیولوژیستهای ورزشی باید بدانند که فیزیولوژی ورزش چیست و یک فیزیولوژیست کیست. دوم اینکه، این احتمال بسیار وجود دارد که درصد زیادی از فیزیولوژیستهای ورزشی انجمن آمریکایی غیرفیزیولوژیستهای ورزشی نظری ندارند. از دیگر ح*** از مردم به کلی سلامتی و خوبی، شایستگی و توانبخشی، ورزشکار و دنیای ورزش، درسنگ امریکایی فیزیولوژی ورزش به وسیله ی اعطای درجه مرتب شده است. اگر شما این را دارید این بدین معناست که شما ممکن مقامی بدست آورید و اگر ندارید پس ا*** اعطای درجه معتقدند که شما نباید مقامی کسب کنید. در واقع چیزی که آنها می گویند این است که شما یک فیزیولوژیست ورزشی نیستید. شما ممکن است خودتان را یک شخص ورزشی، یا یک آموزش دهنده ی سلامتی بدانید که این یکی از بهترین رازهای بهتر ماندن است. اکثر دانش آموزان از این امتیاز آگاهی ندارند در حالیکه بعد از دانشگاه بسیار واضح می شود.

خوشبختانه، سبک آمریکایی نظریه ی فیزیولوژی ورزشی چیست و یک فیزیولوژیست کیست، در حال تغییر است. قسمتی از دلیل به خاطر تزلزل حرفه ای و رسمی است که از کمبود موقعیت حرفه ای و نظام به عنوان شغل منتج می شود. دلیل دیگر، اغتشاش در اینکه فیزیولوژی ورزش چیست و فیزیولوژیست کیست، می باشد. تعریف هر کدام بسیار مفصل است، اما انجمن امریکایی فیزیولوژیستهای ورزشی هر دو را تعریف کرده اند. اگر به دقت تعاریف را بررسی کنیم می توانیم به وضوح ببینیم که فیزیولوژی ورزشی *** درباره ی تغییرات مهم و مزمن نیست که از ورزش منظم نتیجه می شوند، یا که یک فیزیولوژیست ورزشی با اعطای درجه تعریف شده است.

فیزیولوژی ورزش یعنی تعریف مکانیزمهای فیزیولوژیکی تضمین کننده ی فعالیت فیزیکی، آسودگی از وظایف درمانی مربوط به تحلیل، پیشرفت و حفظ سلامتی، شایستگی، توانبخشی بیماری قلبی و دیگر بیماریهای مزمن و یا معلولیتها، رهبری حرفه ای و مشاوره ی ورزشکاران و دیگرانی که به ورزش، آموزش ورزشها و *** نیز برای انسان با ورزش مزمن و حساس علاقه مندند.

فیزیولوژیست ورزشی یعنی کسی که مقامی آکادمی در فیزیولوژی ورزش دارد، یا کسی که از طرف جامعه ی آمریکایی فیزیولوژیستهای ورزشی در انجام فیزیولوژی ورزشی تصدیق شده هست، یا کسی که مدال با رتبه ی آکادمی یا گواهینامه ی فیزیولوژی ورزشی را از یک دانشگاه یا دانشکده معتبر دارد.

با کاهش اغتشاش در چیزهایی که گفته شد، شاید، برای اولین بار در تاریخ، ما قادریم موقعیتی را برای ساختن یک حرفه خارج از نظم جمع آوری کنیم. دقیقه ای صبر کنید. ساده است. آن برای من غیرممکن است که طور دیگری فکر کنیم. برایم عجیب است. بنابراین، چرا دیگران آرام اند. آیا آنها منتظرند تا یک دکمه ی سحرآمیز را فشار دهند؟ آغاز خرد و آگاهی، نامیدن چیزها با نامهای درستشان است.

Chinese Proverb. [ضرب المثل چینی].

موضوع چیست؟

زندگی **** است شما چیزی را بدست می آورید (می گیرید) که می دهید. شما در بازگشت یارانش کارتان *** می آورید. اگر ما بخواهیم فیزیولوژی ورزشی چیزی باشد که انجمن امریکایی فیزیولوژیستهای ورزشی تعریف کرده اند، پس باید از خودمان بگذریم و گرفتار شویم. تنزل به کناره گیری هیچ چیز را تغییر نخواهد داد. زندگی یک ترکیب جهتدار از گرفتاری و درگیری است که با تصور، فکر و کار سخت تا تعریف شده. به طور مشابه، مقام حرفه ای ما بسیار مهم است. آن اشتباه نیست که یک پرستار یک پرستار است یا یک درمان شناس فیزیکی، یک درمان شناس فیزیکی است (متخصص درمان فیزیکی) (فیزیوتراپ). درک و فهم واضحی وجود دارد که درجه ی آکادمی به طور مستقیم با مقام حرفه ای مرتبط است. آن نظر که یک مقام می تواند این باشد یا اینکه آن حرف، بیخودی است.

به واسطه ی فهمیدن اینکه فیزیولوژی ورزشی به عنوان حرفه ی مراتب سلامتی چه هست، ما نیاز داریم که فکر کردن را به عنوان یک محصولی از گذشته متوقف کنیم. اگر ما می خواهیم بفهمیم که یک فیزیولوژیست ورزشی کیست، نیاز به شناخت تغییری داریم که از کشف انجمن امریکایی فیزیوژیستهای ورزشی منتج شده. آزادی ترکیبی از تصور ما از بعضی چیزهاست و تعهد فاصله از گذشته است. هر دو برای موفقیت لازم اند.

واژه نامه بیولوژی (زیست شناسی)

 


زیست شناسی ( Biology ): علم مطالعه و بررسی ویژگی های گونه ای و  رفتاری و ارتباط جانداران با یکدیگر و محیط می باشد.

فیزیولوژی ( Physiology ):  یکی از مهمترین شاخه‌های بیولوژی است که به مطالعه اعمالحیاتی موجود زنده ، اندام ها، بافت ها، سلول ها، عناصر سلول و ارتباط آن ها با یکدیگر می‌پردازد.

آناتومی ( Anatomy ): کالبد شناسی یا آناتومی عبارت است از مطالعه و شناخت ساختمان بدن جانداران و اندام های مختلف تشکیل دهنده و ارتباط فی مابین آن ها است که اگر به مطالعه با چشم غیر مسلح بپردازیم اصطلاحاً آناتومی ماکروسکوپیک (Gross Anatomy) نامیده که خود به دو دسته: بافت شناسی (Histology) و جنین شناسی (Embryology) تقسیم می شود.

منبع : http://www.exercise-physiology.blogfa.com

 

اندازه گیری فرایند متابولیک بدنبال تمرین

 

هنگام ورزش ، بدن با تقاضاهاي زيادي روبروست كه تغييرات فيزيولوژيكي بسياري را موجب مي شوند . براي ادامه حيات بايدهموستاز ثابت نگه داشته شود . هر چه شدت فعاليت بيشتر باشد حفظ هموستاز دشواري بيشتري خواهد داشت . بسياري از تنظيم هاي مورد نياز طي ورزش به وسيله دستگاه عصبي انجام مي شود . دستگاه ديگري وجود دارد كه به طور واقعي با تمام سلول هاي بدن در ارتباط است . اين دستگاه همواره محيط دروني بدن را كنترل مي كند . تمام تغييرات را ثبت مي كند و به سرعت به آنها پاسخ مي دهد ، تا اطمينان حاصل كند همستاز دجار اختلال شديد نمي شود . اين همان دستگاه غدد درون ريز است كه كنترل خود را با رها سازي هورمون ها اعمال مي كند . (1) پاسخ سیستم هورمونی تابعی از عوامل مختلف همچون شدت ، مدت و نوع فعالیت بدنی می باشد . برای بررسی دقیق این پاسخ ها نیاز به اندازه گیری های مکرر می باشد . یکی از موانع بزرگ در مسیر نیل به این هدف عدم تمایل آزمودنی ها به انجام مراحل مکرر خون گیری می باشد . این مسئله نه تنها در مورد ورزشکاران حرفه ای بلکه در پژوهش های انجام شده روی نمونه های خاص مانند بیماریهای عروقی ، سالمندان و کودکان نیز خود نمائی می نمایند . فعالیت بدنی موجب تغییرات مهمی در سطوح هورمونی می شود و این تغییرات به شدت و مدت فعالیت های بدنی بستگی دارد . تصور می‌شود که نسبت تستوسترون به کورتیزول فرایند آنابولیکی در هنگام برگشت به حالت اولیه را تنظیم می‌کند، بنابراین تغییر در این نسبت نشانه مهمی است و شاید علتی برای سندرم بیش‌تمرینی باشد.البته بررسی این نسبت در یک جلسه فعالیت منفرد می‌تواند نشان‌دهنده فراخستگی باشد. چرا که سندرم بیش تمرینی ناشی از چندین فراخستگی متوالی است. فعاليت بدني محرك قوي سيستم اعصاب سمپاتيك، و به طور كلي سيستم اعصاب خودكار است. براي بررسي فعاليت اعصاب سمپاتيك ناچار بايد از تحريك مستقيم فيبرهاي عصبي استفاده كرد. اما اين روش به صورت تهاجمي و تنها در مطالعه در حيوانات انجام پذير است. امروزه محققان به دنبال استفاده از روشهاي غير تهاجمي، براي تشخيص كاركردها، بيماريها و پاسخهاي فيزيولوژيك بدن انسان نسبت به محرك‌ها هستند. بدين منظور استفاده ازنشانگران زيستي گسترش روزافزوني پيدا كرده است. در همين راستا فيزيولوژيست‌هاي ورزشي و روانشناسان فيزيولوژيك، به دنبال روشي براي درك فعاليتهاي سمپاتيكي بوده‌اند .  یکی از مهمترین روش ها برای ارزیابی فشار و شدت تمرین و میزان اثرگذاری آن برعملکرد ورزشکاران اندازه گیری متغیرهای بیوشیمیایی است. در این راستا متغیرهای بیوشیمیایی را می توان به سه دسته تقسیم نمود که عبارتند از : آنزیم ها ، هورمونها و متابولیک ها (2). هورمون ها تقریباً بر تمام جنبه های فیزیولوژیک مؤثرند و در اصل به عنوان بخش مکمل سیستم عصبی مرکزی عمل می نمایند. تنظیم رشد و تکامل ، تولید مثل ، تعادل الکترولیت ها ، حفظ تعادل اسید و باز و حفظ ارگانیسم در زمان مواجهه با فشارهای جسمانی و روانی از اعمال مهم سیستم هورمونی می باشد(4و3). به همین خاطر یکی از متغیرهای مهم که محققان از آن به عنوان نشان گر تعیین فشار تمرین نام برده اند هورمون ها می باشند. از بین این هورمون ها به هورمون های متابولیک (آنابولیک - کاتابولیک) توجه بیشتری شده است به گونه ای که اگر هورمون های کاتابولیک متعاقب فعالیت افزایش یابند نشانه فشار بالای تمرین می باشد و یا اگر تعادل بین هورمون های آنابولیک و کاتابولیک برقرار باشد ورزشکار در حالت آمادگی خوبی به سر می برد(2). در این رابطه هورمون تستوسترون به عنوان یک هورمون آنابولیک و کورتیزول به عنوان یکی از مهمترین هورمون های کاتابولیک بیش از سایر هورمون ها مورد توجه قرار گرفته اند و نسبت این هورمون ها به یکدیگر شاخص بسیار سودمندی برای تعیین وضعیت آمادگی فرد می باشد(2). یک جلسه تمرین شدید و یا طولانی ممکن است موجب تغییرات موقت در تعادل بین روند های آنابولیک و کاتابولیک گردد. تغییر در این تعادل به شدت و مدت تمرین وابسته است. از طرف دیگر تکرار جلسات تمرینی سنگین بدون دوره بازیافت کامل می تواند موجب اختلال طولانی مدت در این تعادل گردد. در این شرایط سطوح استراحتی تستوسترون کاهش یافته و سطوح استراحتی کورتیزول افزایش می یابد. هر گاه نسبت تستوسترون به کورتیزول 30 درصد کاهش یابد ، نشان دهنده دوره بازیافت ناکافی و افزایش روندهای کاتابولیک در بدن می باشد ، زیرا این نسبت را شاخص آنابولیک و کاتابولیک نام گذاری نموده اند (6و5و4). اگر این نسبت افزایش یابد ، نشان می دهد که فرد ورزشکار از استراحت کافی برخوردار می باشد(9و8و7و5).

 براي اولين بار آدلركروست و همكاران(1986) نسبت تستوسترون به كورتيزول را به عنوان يك ابزار تشخيصي براي نمايش فشار تمرين مطرح نمودند(10).الگوي دقيق پاسخ اين نسبت به برنامه هاي تمريني مشخص نيست، افزايش (11)يا كاهش (10)آن بعد از تمرين گزارش شده است.هرچند عدم تغيير (12) نيز گزارش شده.اين تفاوتها تا حدودي مي تواند توسط اين حقيقت كه بسياري از مطالعات از سطوح توتال تستوسترون استفاده نموده اند و برخي سطوح آزاد آن را مورد بررسي قرارداده اند توجيه شوند(12). 

ازطرف ديگر پاسخ هورمونها به فعاليتهاي جسماني تابعي از سطح آمادگي جسماني آزمودنيها(13،22)، نوع (14،15،16،17)، شدت (18)و مدت برنامه تمريني مي باشد (20،19،13).

 

 

 

1 . گايتون ، آرتور (1996) فيزيولوژي پزشكي . ترجمه احمد رضا نياوراني . ويرايش نهم ، تهران نشر طيب

2 .میرزا آقا بیک ، حسن (1380).  تأثیر یک جلسه تمرین تا سر حد خستگی بر تستوسترون و کورتیزول سرمی و بررسی نسبت تستوسترون آزاد به کورتیزول در بازیکنان نخبه بسکتبال ؛  پایان نامه کارشناسی ارشد ؛ دانشگاه تهران.

3. Green, Span, F, S., Baxter, J, D.  (1991). Basic and Clinical Endocrinology Fourth Edition.Appieton and Lannge. Pub Endoerinology.Fourth Edition.Appleton and Lange.,Pub.

4. William, R, H. (1994). text book of endocrinology.Ed Philadelphia.W.B.Saunders.Pub.  

5.Urhausen, A., Gabriel, H., Kindermann, W.(1995).  Blood hormones as markers of training stress and over training. Sport . Med . 20 (4) 251 – 276.

6. Adlercreutz, H., Harkonen, M., Kuppasalami, K.,  Navari, H., Huhtaniemi, I., Tikkanen, H., Remes, K.,  Dessypris, A., Karvonen, J. (1986) . Effect of training on plasma anabolic and catabolic steroid hormones and their response during physical exercise. Int. J. Sport med (Suppl)7 : 27-28.

7. Mujika, I., Chatard, J, C., Padilla, S., Guezennec, C, Y., Geyssant, A. (1996). Hormonal response to training and its tapering off in competitive swimmers relationships performance . Eur. J . Apple . Physol . 74 : 361 – 366.

8. Vervoon, C., Quist, A., M., Vermulst, L, J, M., Erich, W, B., M., Devries, W, R., Thijssen, J, H, H. (1991). The behavior of the plasma free testosterone ,  cortisol ration during season of elite rowing training. Int . J . Sports . Med . 12 (3) 254 – 263.

9. Adlercreutz H; Harkonen M; Kuppasalmi K; Naveri H; Naveri H; Huhtaniemi I; Tikkanen H; Remes k; Dessypris A; Karvonen J; Effect of Training on Plasma Anabolic and Catabolic Steroid Hormones and Their Response During Physical Exercise. Int. J. Sports Med 7 (suppl) 27 – 28, 1986

10.Vervoon. C, Quist A. M; Vermulst. L. J. M; Erich. W. B. M, Devries. W. R, Thijssen. J. H. H. 1991. The Behavior of the plasma Free Testosterone Cortisol Ration during Season of Elite Rowing Training. Int. J. sports. Med. 3:254-263

11.Gonza´lez-Bono,E., Salvador,A.,Serrano,MA.,Moya-Albiol,L., Martı´nez-Sanchis,S.(2001). Effects of training volume on hormones and mood in basketball players.International Journal of Stress Management, 4:263-273

12.Snegovskaya. V; Viro . A; 1993. Steroid and Pituitary Hormone Responses to Rowing Relative Significance of Exercise Intensity and Duration and Performance Level. Eu. J. Appl. Physiol 67: 59 – 65

13.Kuoppa Sulmi. K. Naveri. Har Konen. M; Adlercreutz. H; 1980. Plasma Cortisol, Androstendione ,Testosterone and luteinizing Hormone in Running Exercise of Different Intensities. Scand  J. Clin Lad. Invest. 40: 403 - 409

14.Kraemer .W .J; Fleck .S. J; Callister, R; Sllealy. M; Dadly. G.A; Marsh .C.M; Marchitelli. L; Cruthirds. .Ch; Murray. T; Falkel. J. E; 1989. Training Responses of Plasma Beta-endorphin, Adrenocorticotrophin and Cortisol. Med. Sic. Sport. Exerc. 2:146 – 153

  15. Hu.Y; Asano . K, Mizuno. K; Usuki. S; Kawakura. Y. 1999 Serum Testosterone Responses to Continuous and Intermittent Exercise Training in Male Rats Int. J. Sport .Med. 20: 12 – 16

16.Hackney. A. C; Premo. M. C; Mcmurray. R. G; 1995. Influence of Aerobic versus Anaerobic Exercise on the Relation ship Between Reproductive Hormones in Men .J. Sport. Sci. 13:  305 – 311

17.Kaciuba-Uscilko. H; Kruk. B; Szczypaczewska. M. Opaszowki. B; Stupnicka. E; Bicz. B; nazar. K, 1992. Metabolic Body temperature and Hormonal Responses to Repeated J.Appl Physiol. 64: 26 – 31

18.kenefic. R. W; Maresh. C. M; Armstrong. L. E; Castellani J. W, whi ttlesey . M; Hoffman. J. R, Bergeron. M. F. 1998 Plasma Testosterone and Cortisol Responses to training-Intensity Exercise in mild and Hot Environments. Int J Sports.  Med. 19: 177-181

19.Hakkinen. K; Keskinen. K. L: Alen. M, Komi. P. V; Kahanen. H; 1989. Serum Hormone Concentrations During Prolonged Training in Elite Endurance. Trained Man Strength. Trained Athletes. Eur.J.Appl. Physiol. 59: 233-238

20.Kuoppa salmi. K; Naveri. H; Rehunen. S;Harkone. M; Adlercreutz. H; 1976. Effect of Strenuous Anaerobic Running Exercise on Plasma Growth Hormone Cortisol Luteinizing Hormone, Testosterone, Androstenedione, Estrone and Estradiol. J. Steroid Biochemistry .7:  823 – 829

فقط تشکر یادتون نره مرسی

 

تبلبغ چپ

آگهی همکاری

سایت فیزیولوژی ورزشی ایران (اسپورتیو) برای راهنمایی در زمینه مقالات علمی و همکاری در نوشتن مقاله ، کتاب ، پایان نامه

از پژوهشگران عزیز درخواست همکاری می کند. لطفا جهت اطلاعات بیشتر در سایت ما حتما عضو شوید و رزمه خود

را برایمان ارسال کنید.

 

جهت عضویت کلیک کنید

 

با تشکر مدیریت سایت

http://sportive.ir/sitesaze.gif

 

درخواست برنامه غذایی و ورزشی

جهت برنامه غذایی چاقی یا لاغری روی عکس زیر کلیک کنید.

برای سفارش ایمیل بزنید

Email:Info@Sportive.Ir

محاسبه ي شاخص توده ي بدني
وزن به کيلوگرم
قد به سانتي متر
شاخص توده ي بدني
بازه ي وزني مناسب شما

نمایش آمار بازدید

1500000015
Yesterday43
Week183
Month530
All256813

Currently are 2 guests and no members online


Kubik-Rubik Joomla! Extensions

چه کسی آنلاین است

We have 2 guests and no members online

با ما در تماس باشید

98939855........+

Info@Sportive.Ir

Iran -Guilan -Langeruod

BY: Alireza Berno

Designed By: Sitesaze.ir
Flynet طراحی سایت سایت سازه